Elvis gitárpengetésével kezdődött - a zene, ami elhozta a lázadást
A rockabilly, mint zenei stílus az 50-es évek Amerikájában született meg a „rock” és a „hillbilly” szavak összeolvadásából - utalva a rock 'n' roll és a country zene közötti keresztezésre. A kocsmai szerelmet és balhét keresők silány életről szóló Honky Tonk stílusú blues nóták Elvis-t is megihlették. Azonban a zenei újításként megjelenő követhetetlenül gyors pengetési technika olyan energiát és lendületet adott az új muzsikáknak, hogy ború helyett derű lett úrrá az embereken.
A tempós zene elevenséget és életigenlést közvetített. A gyors gitár mellett jellemző stílusjegyekké vált a csattogó nagybőgő, a dadogások és a hirtelen megváltoztatott hangmagasság is, amiben - széles skálán mozgó hangjával - Elvis profi volt. Fiatalos karizmájával, határtalan önbizalmával és elvitathatatlan tehetségével a műfaj első és legnagyobb ikonja lett. Szexuálisan túlfűtött koncertjein sikoltozó nők milliói hevertek a lába előtt.
De mit jelent valójában a rockabilly stílus?
A rockabilly az 50-es évek Amerikáját megidéző stílusirányzat. A zene a lázadás, a szexualitás és a szabadság életérzését közvetíti, amit a műfaj képviselőinek megjelenése is tükrözött. A rockabilly tehát egyszerre zenei-és divatirányzat is.
Az Egyesült Államokban szubkultúrává nőtte ki magát, ahol a rajongók nem csak öltözködésükben idézik meg az 1950-es évek divatját, de a hot rod (házilag épített jármű) mánia is jelen van, ami a lázadás szimbóluma is egyben.
De térjünk még vissza a Királyra, hiszen nemcsak a hangjával, de bőrdzsekijével és a róla elhíresült pompadour séróval is hódított. A rockabilly legkiemelkedőbb alakjaként az Elvis stílus nagy hatással volt az 1950-es évek női és férfi divatjára is.
Bevállalós volt? Abszolút! Mennyire? Nézzük meg!
Az 50-es évek divatja: merész és provokatív
A rockabilly stílus ikonikus ruhadarabjait először a “gépzsíros” greaserek hordták. A gyárakban dolgozó, szabadidejükben autókat bütykölő munkásosztály öltözködését nem a stílustudatosság, hanem a megfizethetőség motiválta. A laza farmer, fehér póló és a vastag talpú creeper cipő azonban megalapozta az egyik legdögösebb divatirányzatot.
A lázadás a pólóval kezdődött…
Mivel a T-shirt eredetileg alsóruházat volt, ezért pólóban járni maga volt a divatforradalom. A James Dean stílusú megjelenést tovább fokozta a fekete bőrdzseki viselése, ami együtt járt a motorozással. Ezt az életérzést John Travolta és Olivia Newton John játéka is visszaadja a Grease-ben. De az 50-es évek férfi divatját a csibészesen jóképű James Dean és Marlon Brando testesítette meg igazán.
A szülőktől kölcsönvett cadillac-en támaszkodó halál laza, Elvis frizurás vagányokhoz a nonkonformizmus és a rockabilly zene iránti rajongás is hozzátartozott. Így a greaserek a lányos szülők rémálmai voltak, akiktől a veterán apák igyekeztek távol tartani leányaikat.
A rockabilly stílus sokszínűsége
A korszak lazaságát közvetítette a harsány megjelenés is. A férfiak előszeretettel viseltek kockás, hawaii mintás és kétszínű bowling ingeket is. A felhajtott szárú farmerhez feltűnő övcsatos derékszíjat vagy hózentrógert viseltek. A bőszárú nadrágokhoz hegyesorrú, fekete motoros csizma dukált vagy brogue díszítésű oxfordot hordtak.
A középosztálybeli lázadó fiatalság öltözködését az iskolai egyenruhájuk és a baseball dzseki jellemezte, ami már önmagában is státuszszimbólum volt.
Ugyanekkor a prűd Angliában a visszafogottabb „Teddy Boy” kinézetet preferálták, akik a VII. Edward király uralkodása alatti férfi divatot szabták a maguk képére. (Az Edward becézett alakja a Teddy, innen ered a jelenség elnevezése.) Az angol munkásosztály sokat adott a megjelenésre, a jólöltözöttséget a kiváló angol szövetek, a tweed, a gyapjú és a bársony alapozta meg. Így szűk nadrág, csinos ing, nyakkendő, hosszított zakó és bársonygalléros dzseki vált a teddy boy-ok kifinomult stílusává.
A méretes barkó és a befésült hajkorona pedig mindenhol hódított, ezért mindig ott lapult a farzsebben egy fésű is. Hogy miért?
Pompadour haj – ilyen volt a rockabilly frizura
A hajdivatot minden korszakban valamilyen zenei forradalom formálta. A 18. században élő Madame de Pompadourról elnevezett hajviselet lényege a magasra tupírozás volt, hogy minél dúsabb legyen a frizkó. A 40-es években az amerikai háziasszonyok körében újra népszerű lett ez a megoldás. Majd Elvisnek köszönhetően elterjedt a pompadour, mint férfi hajviselet, ami egyfajta lázadás volt a részéről, a közízlés ellen. A magasra szárított sérót pomádéval fixálták, de ha a helyzet úgy kívánta bármikor előkapták a zsebből a fésűt, és beállították a rakoncátlan tincseket.
A 60-as évek végétől új időszámítás kezdődött, így a rockabilly frizura is eltűnt a süllyesztőben. De hoppá, még nem beszéltünk a szebbik nemről!
Minden a szemnek, semmit a kéznek? – az 1950-es évek női divatja
A korszak női öltözködését a változatosság és az izgalmas formák jellemezték. Egyik stílusból jött a másik, így a rockabilly, a pin-up és a greaser irányvonalai jelentek meg, és mosódtak össze a hétköznapi viseletekben. A női rockabilly ikonikus darabjai az A-vonalú és a ceruzaszoknya, valamint a hetykén hegyes melltartó volt.
De milyen volt az igazi pin-up ruha?
Az öltözködésben a “rosszlányos”, vadóc vonalat a pin-up stílus testesítette meg. A pin-up királynő, Bettie Page nevéhez fűződik a „bettie bangs” néven elhíresült ikonikus rövid frufru, ami a modell és a divatirányzat védjegyévé is vált.
A pin-up lányok dögös megjelenéséhez szorosan hozzátartozott a szűk farmer és a testre simuló ceruzaszoknya, neccharisnyával és vörös stilettoval (tűsarkú). A rövid sortot és mell alatt csomóra kötött blúzt viselő, motorháztetőn pózoló, hosszúcombú csajoktól még a kilométeróra is kiakadt. A feltűnést már nemigen lehetett tovább fokozni, bár az élénk vörös kendővel felkötött hajkoronát egyszerűen nem lehetett nem észrevenni.
Pöttyök minden mennyiségben
A visszafogottabb hölgyek körében népszerűek voltak a bő pin-up szoknyák és a pöttyös swing ruhák. A karcsúsított, sokszor galléros felsőrész A-vonalú szoknyarészben végződött, ami a 50-es évek szolid háziasszonyainak kötelező ruhadarabja volt. Diszkrét magassarkúban és gyöngysorral a nyakukban lelkesen kavargatták az ebédet a tűzhely mellett. A háromnegyedes ujjú, ceruzaruhákat főleg házon kívül viselték kis kalapokkal, övvel és kézitáskával kiegészítve. A lányok gyakran viseltek kényelmes balerinát vagy lapos tánccipőt fehér zoknival és térd alatt érő szoknyával. Nyakukban pöttyös kendő, karcsú derekukon széles öv egészítette ki az szettet.
Greaser csajok
A pin-up és a rockabilly mixeként jelent meg a női greaser stílus. A bombanős fekete bőrdzseki a lányoknál itt is alapdarab volt, amihez simán felvették a tűsarkút és a tapadós nacit. A nagyon csajos külsőt a szexi idomok kiemelésével fokozták. A magasderekú capri nadrágba vagy szoknyába betűrt, mélyen dekoltált felső bombalakot feltételezett, így tökéletes alakjuk egyetlen porcikája sem maradt rejtve. Homokóra alkatuk egyenesen követelte a feltűnő öveket.
Csücsörítő ajkak – a pin-up smink lényege!
Minél pirosabb a rúzs, annál jobb! Az erősen rúzsozott ajkak mellett a merész tusvonallal rajzolt vadító macskaszem felelt a pin-up lányok érzéki tekintetéért. A porcelán bőr és a vörös rúzs kontrasztjához jól passzolt a piros pozsgás arc. A hibátlan megjelenéshez azonban nem volt elég egy gyors fésülködés.
Lássuk, hogy készült a frizura!
A kifogástalan loknik, avagy a victory rolls
Az 1950-es évek női divatjának meghatározó eleme volt a szénfeketére vagy élénk vörösre festett pin-up frizura. A buggyosra sütött vagy tupírozott rövid frufru-t hátul lófarokkal kombinálták. A victory rolls elkészítéséhez hatalmas hajcsavarókkal göndörítették a bájos loknikat, amit kilónyi hajlakkal rögzítettek. A fejtetőn „V” alakban elrendezett pin-up stílusú hajviselet elnevezése a győzelmet jelképezte a II. világháború után.
A díszítés sem volt elhanyagolható. A felcsavart frizurát gyakran kötötték fel színes kendőkkel, a kibontott hajba pedig feltűnő masnit, virágos csatot tűztek.
A korszakot tetőtől-talpig a harsány, erős színek uralták, ami nemcsak a rockabilly ruhákon és a hajtincseken köszönt vissza, hanem a tetkókon is.
Lángoló karok – igazi rockabilly tetoválások
A greaser életérzéshez nemhogy hozzátartoztak, de elengedhetetlenek voltak a tetoválások. A szabadság és a lázadás eszménye teret engedett az életre szóló színes mintáknak a férfi és női karokon is. A jellemző old school motívumok közül a dobókockák, a kártyák és a nők körében népszerű cseresznye a szerencsejátékokat idézik. A lángok és a Cadillac logó mellett a rockabilly madarak, a fecske és a veréb is állandó elemek. A könyökre varratott pókhálónak mindig köze volt a börtönbandákhoz, az izmos férfikarokra tetovált pin-up lányok pedig a női szépségideált jelképezték.
Végezetül mi a tanulság?
A lázadó 50-es évek divatja itt a végéhez ért. De a szabadság és a zenei forradalom időről-időre utat tör magának, ahol a fiatalság szembe mehet a közízléssel és valami korszakalkotót teremthet az utókor számára is. Ha Ön is egy igazi nyughatatlan vagy kedvet kapott kedvenc örökzöld slágeréhez, akkor csavarja fel a szőnyeget és ne sajnálja a hangerőt, mert a rockabilly él és örök!