Míg 2013 és 2016 között arról számoltunk be, hogy az Internetes vásárlásokkal szembeni előítéleteket – rossz méret, magas szállítási költség, bizalmatlanság a webáruházakkal szemben - nehéz levetkőzni, addig a COVID-19 járvány megjósolhatatlanul felgyorsította az online divatkereskedelem folyamatait.
Kényszerű átállás Offline-ból 100% online-ra
A GLAMI 2020-as Online Magyar Divatpiaci Áttekintése szerint a világjárvány hatására az Internetes divatkereskedelem 40 %-kal nőtt! Ez óriási emelkedés a várt 14 %-hoz képest. A görbét természetesen a koronavírus hullámai befolyásolták, a kezdeti rendelésszám csökkenést az „offline” üzletek bezárásával a megnövekedett online forgalom jellemezte. A járvány rákényszerítette az eddig csakis vagy részben offline vásárlókat, hogy ellentmondjanak elveiknek, gyökeresen megváltoztassák szokásaikat. Az üzletek bezárása miatt nem maradt más választásuk, mint a netes rendelés kipróbálása. Ön vásárlási szokásait mennyiben érintette? Rutinos online vásárló vagy még csak most ismerkedik vele?
A megnövekedett webes forgalom előnyei mellett azonban BÁRKIT, még Önt is érheti csalódás a választott termék minőségével kapcsolatban, ha figyelmetlenül, tipikus hibákat elkövetve vásárol. Bár ez a tényező nem újkeletű sem a boltokban, sem az e-kereskedelemben, de feltételezzük, hogy sokkal, de sokkal több a precedens a jelentősen megugrott internetes kereskedelmi számok alapján.
Hoztunk is egy konkrét példát, amitől igencsak fájhatna a feje.
Íme az esettanulmány: Férfi öv vásárlás Fast Fashion áruházból
Az ügyfélszolgálatunkat felkeresők gyakran megosztják velünk negatív élményeiket, máshonnan vásárolt derékszíjakkal kapcsolatban. Ezért szükségesnek éreztük, hogy esettanulmányok útján felvértezzük Önt is.
Nemrég belefutottunk az egyik TOP online divatáruház (név nélkül) weboldalán egy férfi bőr övbe. A termékkel első látásra nem is volt probléma, de alaposabban szemügyre véve a termékfotót és - adatokat, érdekes részletekre bukkantunk. megjegyzés: Még az elején szögezzük le, nem célunk a Fast Fashion üzlet befeketítése.
Öv rendelés netről tipikus vásárlói hibával
- Woww! Végre egy bőr öv, amit olcsón meg tudok venni. Szép is, divatos is. - Méret kiválasztva, kosárba bele. Vélhetően valahogy így néz ki egy impulzusvásárlás, felületes információgyűjtéssel, aminek 99%-os következménye az óriási csalódás. Reméljük Ön nem így rendel vagy mára már levetkőzte ezt a rettentően rossz szokását.
Akkor most vegyük elő a nagyítót és nézzük meg, hogyan válhatott volna áldozattá.
A Fast Fashion webshop oldalán egy fekete férfi bőr övet láthatunk, mindössze 3 799 Forintért.
Meglepő, valódi bőrt, ennyiért?! Vajon miért ilyen olcsó, hiszen nem is akciós. Tovább nézelődtünk. A termék neve egyértelműen azt állítja bőr: „Férfi bőr öv”. Kicsit lejjebb görgetve a termék információk között olvashatjuk: „Klasszikus férfi bőröv sima kidolgozásban”. Azért kíváncsiak voltunk az anyagára is…
„Külső anyag: ragasztott bőr” Hoppá! Ez vajon mit jelent? Végülis bőrnek bőr, csak ragasztott – egy tapasztalatlan vásárló talán így próbálja győzködni magát. Kinagyítottuk a képet, hátha találunk még érdemi információt. Szerencsére látható a rajta lévő nyomtatás, tehát a gyártó szerint: Bonded Leather. A külső anyag további kérdéseket vet fel, milyen másik anyagból készült még? Továbbra sem lettünk okosabbak.
Mit lehet tenni?
Felhívtuk az ügyfélszolgálatot, ahol rövid idő alatt sikerült egy ügyintézővel beszélni. Mivel nem szaküzletről van szó, így számítottunk rá, hogy nem a téma szakértőjét kérdezhetjük – és a félelmünk be is igazolódott. Kérdésünkre - hogy mit jelent a külső anyag -, nem kaptunk egyértelmű választ. Majd azzal a magyarázattal szolgáltak, hogy a külső rész ragasztott bőr a belső pedig bőr (?). Elképedtünk a válaszon, mert az ellentétes információkból egyértelműen kiderült számunkra a nem szakértői hozzáállás. Hiszen szakmai munkánk során mi még nem találkoztunk olyan övvel, ami egyszerre préselt és valódi bőrből készült volna. (De ha létezik is ilyen, vajon milyen minőség lehet?! Rendelkezik a valódi bőr nyújtotta előnyökkel?) Sajnos nem volt kielégítő a vásárlói tájékoztatás, így tovább kutattunk.
Az öv vásárlási döntésben hagyatkozhatunk a vásárlói véleményekre is. Beleolvastunk mi is:
- Sokan panaszkodnak a következőkre: túl merev, engedi a színét, és foltot hagy a nadrágon, sőt még erős oldószerszagot is áraszt a szíj. Volt, aki kerek perec leírta, hogy rájött nem igazi bőrrel van dolga, mert felülete csúnyán repedezik és törik.
- “már többször rendeltem fiamnak ilyen övet” – vajon meddig bírta az előző? Idő előtt tönkrement?
- Sok pozitív hozzászólás is van, melyben elégedettségüket fejezik ki, miszerint jó minőségű bőrárut vettek. Az előzőek alapján feltételezhetően ezek a szerencsétlenül járt vevők még ki sem próbálták a nadrágszíjat. Elsőre megfelelőnek tűnik, de félő, hogy néhány használat után ők is beszámolhatnak a negatívumokról. Vajon jól van ez így?
A vásárlói visszajelzésekből leszűrhető tehát, hogy nem eredeti bőrrel van dolgunk. Az olcsó utánzatok összes tipikus jellemzőjét felsorolták: a túl kemény derékszíj a használat során hamar berepedezik, így rövid élettartama borítékolva van. A gyenge minőségű préselt bőr pedig ragasztóanyag tartalma miatt valóban oldószerszagú lehet.
Genuine Leather, Vera Pelle - A valódi bőr nyomában
Minden, amit a bőr övekről tudni lehet - és kell is
5+1 tény a rostbőrről, amit tudnia kell!
Számoljunk!
De kanyarodjunk vissza egy pillanatra oda, amikor azt mondja valaki, hogy többször rendelt már innen övet. Vajon mikor vásárolt utoljára? 2-3 éve? Ha csak az utóbbi két nadrágszíj árát adjuk össze, az 2 x 3 799 Ft = 7 598 Ft. Két darab bonded bőr derékszíjért. De számoljunk tovább!
Egy eredeti marhabőr szíj átlagos élettartama (megfelelő használat és ápolás mellett!) legalább 15 év! Az ára pedig 7 000-8 000 Ft-tól indul. Ön melyiket választaná? Természetesen van, aki nem engedheti meg magának a drágább kiegészítőt. Ezesetben legyen tisztában vele, hogy az olcsóbb utánzatoktól ne várjon el túl sokat.
A fogyasztó megtévesztése vagy elírás?
Alapvetően jóhiszeműek vagyunk, és nem gondoljuk, hogy a fogyasztó szándékos megtévesztéséről lenne szó. De a vélemények azt mutatják, hogy a hiányos, ellentmondó vagy néhány szavas termékleírások, egy-egy „varázsszóval” megspékelve az Ön és más vásárló félretájékoztatását eredményezheti.
És folytathatjuk tovább is. Például, a vevők visszajelzései között sok panasz érkezett a nem elegendő övlyukakkal kapcsolatban is, amiről a termékadatok között nincs információ. Amiről pedig van, az is téves, mert a feltüntetett 4 cm helyett valójában csak 3,2 cm széles a deréköv. Ez is azt bizonyítja, hogy a Fast Fashion üzletek esetében sokkal inkább elírásról vagy hozzá nem értésről, mint tudatos átverésről lehet szó. Most hiába mosolyog. Ezek az apró dolgok is problémát okozhatnak online rendelés esetében. Korábbi cikkünk pont erről szól.
És mit szűrtünk le ebből?
Konklúzió
Az online vásárlásnak is megvannak a maga előnyei és hátrányai. A divat-webáruházak oldalain – akár férfi öv vásárláskor is - bármikor szembe jöhetnek velünk olyan termékek, amelyek nem feltétlenül azt a minőséget képviselik, amire számítunk vagy, amit sugallnak számunkra. A nagy márkanév tehát nem garancia a minőségre. A jövő viszont kétségtelenül az e-kereskedelemé, fokozatos növekedésének szemtanúi lehetünk ebben a pillanatban is. Ezért tartjuk fontosnak felhívni a fogyasztók és az Ön figyelmét nem csak az öv rendelés buktatóira. Kellő tudatossággal, alapossággal el lehet kerülni és garantáltan nem fog rossz szájízzel végződni.
Végezetül egy hasznos checklist-et (ellenőrző lista) állítottunk össze Önnek!
A tudatos vásárlás alapjai:
- Olvasson el minden információt a termékről, beleértve a vásárlói véleményeket is.
- Tegye fel kérdéseit az ügyfélszolgálatnak.
- Ne dőljön be az olcsó ajánlatoknak!
- Ha szükséges, tájékozódjon az egyes bőrtípusokról, hogy ne érje csalódás.
- Tapasztalatait ossza meg az adott termék értékelései között, segítve ezzel másokat.
- Arra bíztatjuk, hogy mindig szakáruházból rendeljen, ahol hiteles termékfotókkal és korrekt termékleírásokkal is segítik a vásárlói döntést.
Reméljük tanulságosnak találta „leleplező” esettanulmányunkat, melynek célja nem az olcsó utánzatok és a nagy divat-webáruházak lejáratása volt. A webes rendelések „aranykorában” hiszünk abban, hogy megfelelő éberség és tudatosság mellett a vevő mindig elégedetten távozhat a „pénztártól”.
Még több hasznos infóért iratkozzon fel hírlevelünkre!