Barion Pixel
A weboldalon sütiket (cookie) használunk, hogy javítsuk a vásárlói élményt és jobb szolgáltatást nyújtsunk.

Divathírek | A ruhavásárlás & test mérés evolúciója / SMART - VR - AR - 3D - MI

Divathírek | A ruhavásárlás & test mérés evolúciója / SMART - VR - AR - 3D - MI

Divathírek. Öltözködés. Trendek. Légy egyedi, légy megismételhetetlen! – hívószavak, amelyek sokunkat megszólítanak.

A divatipar csúcsokat dönget, a globális GDP 2 %-át teszi ki, 2018-ban nagyjából 3 trillió dollárra (!) becsülték az értékét. Ennek legnagyobb részét a ruházati és divatcikkek eladása teszi ki, nem csoda tehát, hogy a különböző divatmárkák minden eszközzel igyekeznek prezentálni a termékeiket a vásárlók felé. A jövőben a keresletnövelés generálásba is új szereplőként lép be a mesterséges intelligencia (MI), azzal a nem titkolt szándékkal, hogy maximalizálja és új szintre emelje a vásárlási élményt. A mesterséges intelligencia már nem a távoli jövő, hanem itt van a küszöbön, sőt legtöbbünk otthonába már be is költözött.

Mi volt eddig ruhavásárlás esetén?

A ruhavásárlás hétköznapi esete eddig nagyjából úgy zajlott, hogy besétáltunk egy hagyományos (offline) ruhaüzletbe, minden érzékszervünkkel „szkenneltük” a választott darabot, megfogtuk az anyagát, megnéztük a színét, majd felpróbáltuk. Online rendelés esetén a feltöltött képek alapján kisilabizáltuk a színt, a szabócentivel lemért paramétereink alapján pedig a mérettáblázatból rábökünk a megfelelőnek gondolt (?) méretre.

Mi van Most?! - kalkulátorok és a test mérése digitálisan

Ma már azonban jóval több segítség áll a rendelkezésünkre, hogy a webes ruhavásárlás esetén a legmegfelelőbb terméket választhassuk ki. A ruhák, cipők és kiegészítők esetében azonban a tökéletes méret kiválasztása állítja a legnagyobb feladat elé az online vásárlókat, az ezzel járó panaszkezelések száma pedig a e-kereskedőket. Az összes panasz 70%-át ugyanis a méretproblémák teszik ki. Az USA-ban 20-40 %-os a netes visszatérítések aránya a nem megfelelő méret miatt. Ezért a gördülékenyebb vásárlás és a vevői elégedettség növelése érdekében az online térben forgalmazó feltörekvő kiskereskedők a hagyományos mérettáblázat megreformálására dolgoznak ki újabbnál újabb alternatívákat. Sok helyen azonban elmaradnak az ilyen jellegű innovációk, és maradnak a pontatlan táblázatok. De most nézzük meg a jelenből pár példát és pillantsunk bele az izgalmas és talán megosztó jövőbe!

Méretkalkulátor

Jellemzően a ruha, cipő és kiegészítő forgalmazó webáruházak esetén egy méretkalkulátor a hagyományos mérettáblázatot hivatott kiváltani és az ideális méretválasztást segíti netes rendelés esetén. Jelenleg még a klasszikus értelemben vett kalkulátor használatához sajnos szüksége van a felhasználóknak egy szabócentire, a test méréséhez.

Interaktív kalkulátor - Fit Finder

Az interaktív kalkulátorok világában viszont már semmilyen segédeszközre nincs szükségünk. Az e-commerce piacon úttörő fejlesztésnek számít a Fit Finder alkalmazás. Kíváncsiak voltunk milyen adatokat kér a program ahhoz, hogy kiszámítsa a méretünket. Ezért leteszteltük, hogy első kézből oszthassuk meg a tapasztalatainkat.

A Fit Finder 9 ruha-és cipő kategóriájából a női ruha kalkulátort választottuk ki. A magasság, a testsúly, a melltartóméret és az életkor mellett a testalkatra is rákérdez az alkalmazás, úgymint a has alakja és a csípő szélessége. Végül pedig kiválasztjuk egy skálán, hogy szűk, laza vagy átlagos fazonú rucit szeretnénk viselni. A kapott adatokat összegezve százalékos megoszlásban számítja ki a rendszer, hogy a hasonló vásárlói adatok alapján melyik méret az ideális számunkra.

A felhasználói élményt a program egyszerű használata és interaktív jellege növeli. Pláne annak fényében, hogy csak néhány kattintás választ el minket az ideális méretünk tudatában a gondtalan rendeléstől.

A kalkulátor hitelességét mi sem bizonyítja jobban, mint a Fit Findert használók tábora közül kiemelhető nagy márkák: The North Face, Puma, Asos, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Mango, Helly Hansen…

Fit Finder interaktív méretkalkulátor

tipp: Fit Finder interaktív kalkulátor segíti az online vásárlását a MANGO shopjában magyar nyelven.

A Fit Finder alapján működő egyéb kalkulátorokat is piacra dobtak, ilyen az Uniqlo vagy a cipőméret meghatározásához használható Aldo. A svéd fejlesztésű Nudie Jeans és a melltartóméretre specializált M&S azonban manuális mérést is igényel a felhasználóktól.

Testmérő appok

A Google Play áruházban megannyi ’my size’ funkciójú testmérő appot találni. Nem árt azonban résen lenni, és alaposan beleolvasni az értékelésekbe, mert sok gyengén teljesítő szoftverbe is belefuthatunk. Mi is szemezgettünk azokból, amelyek segítségünkre lehetnek az Internetes ruha- és kiegészítő vásárláshoz szükséges méretmeghatározáshoz, egyéb segédeszköz igénybevétele nélkül. Hihetetlen, de ma már az okostelefonokra írt alkalmazások erre is képesek.

A TailorGuide egy kamerás méretfelismerés alapján működő mobilos applikáció. A profilunkba feltöltött két darab egész alakos fénykép alapján képes összevetni a méreteinket az applikációval kompatibilis online áruházak mérettáblázataival.

Ezzel szemben a MySizeID-hoz nem a kamerás leképezést használja, a test mérés vagy éppen a ruha mérés a telefonba épített érzékelők és egyedi fejlesztésű, szabadalmaztatott algoritmus segítségével történik. Az MTailor márka pedig saját fejlesztését használja a férfiak minél tökéletesebb távöltöztetéséhez. A 30 másodperces mobiltelefonos méretvétellel egy profi szabónál 20 %-al pontosabb adatokat ígérnek.

Nem mehetünk el szó nélkül az 1998-ban induló japán Zozotown online áruház mellett, ami 2018-tól ZOZO.com-ként folytatta útját. A cég nem hagyományos méretekben gondolkozik, hanem a perszonalizálásra fektet hangsúlyt, amitől természetesen a vásárlók megszólítva érzik magukat, hiszen ki ne szeretne egyedi és megismételhetetlen lenni?!

Innovációjuk a zozosuit volt, ami valójában egy power rangers dresszre emlékeztető, kétrészes, bizarr sztreccsruha, amiben az ember úgy fest, mint egy nagy fekete katicabogár, fehér pöttyökkel. Mindez persze a pontos testmérethez szükséges, sőt a fehér körökön belül további fekete pontokat láthatunk érdekes alakzatokban. Ebben a spéci ruhában a kamera előtt forogva minden irányból lefotózva rém pontos adatokat kapunk testünk minden porcikájáról. Az így levett adatok alapján a Zozo oldaláról jó eséllyel tökéletesen passzoló ruhaneműket rendelhetünk magunknak.

Ez még mind semmi!

A jövő már elkezdődött

A mesterséges intelligencia úttörő újításai azonban jóval tovább mutatnak annál, mint a saját telefonunk kamerája és egy jól megírt alkalmazás segítségével megkapni testünk paramétereit. Bár a (nem túl) távoli jövő a fizikai és az online vásárlás egybeolvasztását célozza meg, ma még besétálhatunk a boltokba, azonban a hagyományos ruhapróbákat lassan elfelejthetjük.

Okostükör a próbafülkében
forrás: Business Insider

Okos próbafülke

Az okos technológia világában természetesen megszülethetett az okos próbafülke (smart dressing room) is. Az itt elhelyezett okostükör teszi élménnyé és egyszerűbbé a ruhavásárlást, aminek érintőképernyőjén a felpróbált ruhadarabról minden lényegi információt megkapunk a vonalkódos vagy RFID technológiának köszönhetően. A ruhákat csak bevisszük magunkkal a próbafülkébe és máris megjelennek a kijelzőn, az üzletben elérhető színek, méretek, valamint további ruhákat, kiegészítőket is javasol a választott darabhoz és azt is elárulja, hogy a bolt mely részében találja. De ez még csak a jéghegy csúcsa!

Öltözködés helyett virtuális próbafülkék

A játékokból ismert virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) betört a divatiparba is. Ismerős, de talán összekeverhető fogalmak ezek sokunk számára. Míg egy virtuális szemüveget felvéve bekerülünk az adott alkalmazás világába, és a valóságot teljesen kizárjuk, addig a kiterjesztett valóságban a valós térben maradva vetítődnek be nem valós elemek. Az AR előnyeit már az Amazon és az IKEA is alkalmazza. A svéd bútoráruház applikációját használva kipróbálhatjuk, hogy a kiszemelt bútor hogyan festene az otthonunkban. A kamerát a bútor helyére irányítva a szoftver méretarányosan beilleszti, így láthatjuk hogyan nézne ki élőben.

Az offline ruhaboltok esetében pedig valójában azt a futurisztikus képet kell elképzelnünk, ahogy a VR és az AR technológia a vásárlás interaktív élményét elhozva teljesen új értelmet ad a hagyományos üzleteknek és elhozza a 2. generációs okos próbafülkéket is.

Lássuk Ön mit gondol a következőről.

3D testszkenner

A szenzoros testszkenner jellegzetessége, hogy lézeres vagy Kinect technológia alapján végzi el a 3D-s képalkotó folyamatot a milliméter pontos mérésekkel az emberi testről. Az egészségügyi és a biztonsági alkalmazások mellett már a divatiparban is elterjedő innovációról beszélünk.

Ugyanis a következő generációs okos próbafülke működése a body scan lehetőségeiben rejlik. Működés közben a próbafülkébe épített infravörös érzékelők végzik el a pár másodperces scannelést, és a pontos méretvételt. Majd az adatok összesítése után fél percen belül megjelenik a kijelzőn a testarányos 3D-s avatár.

A saját méreteinkkel megegyező háromdimenziós alakot virtuálisan felöltöztetve láthatjuk, hogy a különböző fazonú, stílusú, méretű és színű ruhák hogyan fognak állni rajtunk, - akárcsak egy hagyományos ruhapróbán. A TG3D Studio tajvani fejlesztésű szkennerét az App Store-ból letöltött mobilos alkalmazással (Cloudzet) párosítva azt is megtudhatjuk, hogy a különböző ruhamárkák esetén milyen méretet kell válasszunk az egyes ruhaneműkből.

Már léteznek törekvések arra is, hogy két darab, teljesalakos mobilos fotó alapján készüljön el a méretarányos saját 3D avatárunk. Ez az előszele lehet annak a jövőnek, ahol már body scan-re sem lesz szükség.

3D body scan - kamerás 3D testszkenner
kép forrása - 3Dlook

Az első kinect alapú virtuális próbafülkét a Zugara fejlesztette ki, további finomításaik révén a pozícionálást az arcfelismerés és a mozgáskövetés tette egyszerűbbé. A tükörbe integrált képernyő és szenzorok rádióhullámok segítségével felveszik a vásárló méreteit, és megmutatja hogyan állna rajta a felpróbált nadrág vagy felső más színben, vagy méretben. Javaslatot tesz a vásárló alkatához passzoló ruhák szabásához és stílusához is. Ha már a játékokkal indítottam, akkor nem árulok el nagy titkot azzal sem, hogy a virtuális próbafülkék célközönsége feltehetően az y-és z generáció lesz, de szerintem bármelyik korosztály számára érdekes élmény lehet a virtuális öltözködést kipróbálni kedvenc butikjában.

Ezt a ruhát mintha csak rám öntötték volna, azaz az on-line shopping kimaxolása

Az AR áldásos előnyeit az online ruhaáruházakban is élvezhetjük (majd). Az ideális méretválasztást a kiterjesztett valóság vezérelte virtuális ruhapróba segíti, így nem véletlen, hogy már a GAP, Zara és a Burberry márkák is használják, és tesztelésre dobnak be appokat a vásárlóiknak.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZARA Official (@zara) által megosztott bejegyzés,

De hogy egy mindenki számára biztosan ismerős példát is hozzak. A webes rendelési tapasztalataink során valószínűleg többen találkoztunk már olyan termékajánlásokkal, amit az általunk keresett termékre javasolt a rendszer, vizuális hasonlóság alapján. Azaz, ha rákerestünk egy piros asztali lámpára, akkor más színben és típusban hasonló lámpát is felajánlott az oldal. A háttérben itt már a MI-alapú ajánlómotorok és intelligens algoritmusok elemzik a magatartásunkat keresési adataink fényében, és ezekre reagálva kínálnak újabb lehetőségeket számunkra. A chatbotokkal és virtuális asszisztensekkel pedig már valóságos párbeszédet is folytathatunk.


GAP kiterjesztett valóság

Virtuális személyi stylist

A Stitch Fix a 10 leginnovatívabb vállalat 2019-es listáján található. A cég az e-commerce fekete bárányára épült rá, azaz a ruházati termékek magas visszaküldési arányáért felelős méretproblémákra. Itt is megjelenik a ’légy egyedi’ hívószó, hiszen a program a perszonalizációra építi az egész működését. A regisztrációt követően egy részletes kérdőív felvétele következik a méreteinkről, stílusunkról, ami alapján összeáll a profilunk a testalkatunkhoz és stílusunkhoz legjobban passzoló összeállításokkal. Itt nemcsak programok és algoritmusok végzik az elemzést, hanem hús-vér stylistok is hozzáteszik a maguk szakértelmét. A termékek aztán az általunk meghatározott rendszerességgel érkeznek meg. Óriási előny, hogy a nem tetsző és nem passzoló ruhadarabokat ingyen visszaküldhetjük, a visszajelzéseink alapján pedig tovább finomítja a Stitch Fix a profilunkat. Fizetni csak a megtartott holmikért kell. Remek alternatív lehetőség ez azok számára, akik nem szeretnek vásárolni, vagy nincs idejük rá, nem követik a divatot, esetleg nehezen boldogulnak a különböző stílusok között.

De mit jelent ezt majd a saját életünkre nézve?

Okos, okosabb, még okosabb – amikor az mesterséges intelligencia „felöltöztet”

Rohamléptekben haladunk egy olyan világ felé, ahol elképzelhetetlen lesz az élet az intelligens otthoni rendszerek nélkül. Már most tapasztalhatjuk, hogy az okos háztartásban egymással kommunikáló berendezések teszik könnyebbé a mindennapokat. Ezért nem kell sokat várnunk arra sem, hogy elérhetővé váljon az otthoni okostükör vagy egy saját smart fitting room a nappaliban. 

Attól fogva, hogy az online ruha-és kiegészítő vásárlás teljes tárháza elérhetővé válik az otthoni háztartásban, a telefonos appok világán túlmutató jövőben már nem lesz értelme az hagyományos boltoknak. Tehát végképp összeolvad majd az offline és online ruhavásárlás fogalma.

A jelenleg futó innovációk is ebbe az irányba mutatnak, hiszen a nagy tech-óriások, a Google, Facebook, Apple, Amazon és a Microsoft őrült tempóban fejlesztik az MI-t, ami már nemcsak a viselkedésünket és az érzelmeinket elemzi, de a fantázia erejével is bír. A Facebook projektje a Fashion++ segíti majd a felhasználókat abban, hogy milyen ruhát vegyenek fel, sőt az egyes ruhadarabok felismerése után javaslatot tesz arra is, hogy például gombold be a zakód, vagy tűrd be az inged. 

A mesterséges intelligencia nemcsak az érzelmeinket figyeli, de kompletten átveheti a divattanácsadók szerepét, és személyiségünket, stílusunkat megtanulva, életkori sajátosságainknak megfelelő öltözködési tanácsokkal is képes lesz ellátni minket. Képzeljük csak el, mennyivel meggyorsítja a reggeli készülődést, ha megfelelő szetteket ajánl az aznapi programunkhoz, a munkahelyi pozíciónkat és az aktuális időjárást is figyelembe véve. De emlékeztet arra is, hogy mi volt rajtunk az elmúlt napokban, vagy szól, hogy ne keressük a kedvenc felsőnket, mert a szennyesben van. Figyeli a környezet visszajelzéseit az öltözködésünket illetően, így például randevú előtt felajánlja a párunk által legcsinosabbnak ítélt összeállításokat. 

Ha ez nem lenne elég, akkor jöjjön a legérdekesebb!

Nem elképzelhetetlen, hogy szenzorok és hardverek segítségével megtanulja vásárlási szokásainkat, figyeli kedvenc üzleteink akcióit, és figyelmeztet az újdonságokra. Ha azt akarjuk, hogy folyamatosan monitorozza öltözködésünket, akkor elsajátítja személyes jellemzőinket, kedvenc ruhadarabjainkat és kiegészítőinket, szól, ha ideje lecserélni egy-egy ruhadarabot, az elnyűtt, foltos, pecsétes cuccokat pedig kiselejtezi. Az áruházakból leválogatja a stílusunknak, aktuális ruhatárunknak és az évszaknak megfelelő holmikat, amiket akár egy virtuális ruhabemutató keretein belül is láthatunk saját magunkon. Nem utolsó sorban figyeli a testalkat (pl. várandósság) és a testsúly változását, és vásárláskor a megfelelő méretet kínálja fel. 

Tovább szárnyaltatva a fantáziánkat, a vásárláson túl azokat a termékeket is képes lesz beazonosítani, amik az utcán szembejönnek velünk, ha megtetszik mondjuk valakin egy óra vagy cipő. Sőt kifogyhatatlan ötletei révén a jövő tervezőjévé is válhat, és új termékeket is kreálhat. 

Talán futurisztikusnak tűnhetnek ezek a gondolatok, de a jövő valóban elkezdődött. A 3D body scan technológiája ma már ott tart, hogy egy fürdőszoba mérleg nagyságú gépet bármikor megrendelhetünk otthoni használatra is, nagyjából 500 - 1400 dollár, ami a sportos vagy elvárt testképet hivatott segíteni. Így csak egy lépés az újfajta felhasználási irány - a divat és öltözködés.


ShapeScale - 3D testszkenner


Naked - 3D body scan

Valahogy így képzeljük el azt, ahogy a jövőben az MI „öltöztetni fog” minket. A jólöltözöttség magától értetődő lesz, és az algoritmusok vezérelte hasznos időgazdálkodásunk apró szeletét kell csupán a felöltözésre, a ruhavásárlásra és az intelligens ruhatárunk összeállítására fordítanunk. Ugyanakkor rengeteg morális kérdést is felvetnek az eddigiek. Mennyire lesz ez egy szép, új világ kezdete, ahol döntenünk, cselekednünk sem kell, mert mindent elvégeznek helyettünk a hardverek. Vékony jégre lépünk, hiszen ezek a kényelmi funkciók könnyen átveszik a vezető szerepet, ha hagyjuk magunkat, és mi marad majd az emberi mivoltunkból, ha már gondolkodnunk sem kell?

Tartalomhoz tartozó címkék: Érdekességek Hírek
Az oldal tetejére