Barion Pixel
A weboldalon sütiket (cookie) használunk, hogy javítsuk a vásárlói élményt és jobb szolgáltatást nyújtsunk.

Eldobom az agyam! Internetről vásárolni övet?

2017. 01. 31. 10:47:43
Eldobom az agyam! Internetről vásárolni övet?

Sokakat már az is megdöbbenti, hogy egy mondatban van használva az öv, az internet és a vásárlás szó. Valljuk be őszintén nem egy hétköznapi hármas. Teljesen idegen a fülnek. De vajon miért? Ezt döntse el mindenki maga. Én annyit tudok tenni, hogy egy bejegyzésbe összesítek pár tanulságos adatot. Szóval, úgy gondolom, elgondolkodtató olvasmány elé néz. Kezdjen is hozzá. De vigyázzon! Száraz az anyag.

A kezdetek

Még az ÖvBolt.hu webáruház indulása előtt (2013 elején) egy gyors kört futottam az ismerősök, családtagok között és megkérdeztem, ki - hol vásárol övet. Az eredmény a vártnál rosszabb volt. Számítottam rá, hogy sokan még üzletben vásárolnak, de naiv voltam. Feltételeztem, hogy az internet és az egyre népszerűbb webshopos vásárlás időszakában, többen leülnek a gép elé és onnan is rendelnek. Hát, ez a teóriám romba dőlt. A 30 megkérdezett közül, csak ketten mondták azt, hogy már rendeltek övet webáruházból. - Ez nagyon elszomorított. (megjegy.: Az eredményeket rontotta, hogy a 63%-uk egyáltalán nem, vagy csak ritkán vásárol bármit is online.) Aztán további kérdéseket tettem fel. Ezekből kiderült, hogy, az a megszokott és legkézenfekvőbb, hogy bemennek az üzletbe, kiválasztják a szűkös kínálatból azt, ami a legjobban tetszik és addig próbálgatják az öveket, ameddig meg nem találják a megfelelő méretet. Arra is fény derült, hogy ruházati terméket inkább üzletben vásárolnak, valamint senki sincs tisztában a derékbőségével és azzal sem, hogy milyen méretű vagy hosszúságú övet hordanak.

Ketten, azt nyilatkozták nekem, hogy semmi gondjuk nem volt az övvel mikor kézhez kapták a vásárlást követően. Megmérték a derékbőségüket, mérettáblázat alapján leadták a rendelésüket és olyan minőségben is érkezett meg az öv, mint ahogy le volt írva a külföldi webshopok termékoldalán. - Ja, igen! Elfelejtettem mondani, hogy mind a ketten külföldről rendelték.

Nos, jó magyar szokáshoz híven, mondanánk, hogy mind a két emberkének szerencséje volt.

Mi változott 2013 óta?

Telt-múlt az idő és 2016 novemberében készítettem egy online kérdőíves felmérést, aminek az adatait most sikerült összesítenem. A felmérés nem tükrözi a teljes magyar lakosság hozzáállását a témához, de azért tartalmaz némi érdekességet. (503 kitöltött teszt érkezett, ebből 355 volt az jól kitöltött és értékelhető.)

Az értékelhető tesztek válaszadóinak 83,10%-a még soha nem vásárolt övet interneten. Ez  nagyon magas számnak tűnik számomra a digitális korban. Ellenben, még ma is, Magyarország lakosságának 59%-a egyáltalán nem, vagy csak ritkán vásárol online. Ha ezt a számot veszem alapul, nincs min meglepődnöm. Arra a kérdésre, hogy mi az oka, ami miatt nem rendeltek még internetről övet, 38,64%-ban adták azt a választ, hogy nem hordanak övet, nem volt rá szükségük és ha mégis hordanak övet, köszönik, de jól megvannak a régi övükkel.

A további TOP 3 magyarázat:

  1. Félnek, hogy rossz lesz a méret (28,14%)
  2. Ragaszkodnak a megszokott üzletben történő vásárláshoz (25,42%)
  3. És a kihagyhatatlan, előítéletek a netes vásárlással szemben, mint például: átvernek, magasak a szállítási díjak, nem bízik a webáruházban stb...(24,41%)

Ezekből az adatokból úgy tűnik nekem, hogy 2013 óta semmi sem történt. Hiába az internetes forradalom, a félelmeket, a szokásokat, előítéleteket egyenlőre nehéz levetkőzni vagy félretenni. Sokan vannak, akik még nincsenek felkészülve a változásra.

A kutatás válaszadói inkább üzletben vásárolnak övet, előítélettel vannak a webáruházas rendeléssel szemben és a legnagyobb félelmük, hogy rossz lesz a méret.

Ez idáig nem volt meglepő, most mondj valami újat!

Észrevette, hogy az előző bekezdés végén a “változás” szót használtam? Nem véletlenül. Kíváncsi miért? Pillanat, türelmét kérem, mindjárt elárulom.

Sajnos nem ismerem Önt jól és nem tudom, hogy Ön melyik táborba tartozik. Abba, aki szokott interneten vásárolni vagy abba, aki nem. Bár 5-10 év lemaradásban vagyunk más fejlettebb országoktól, mindenesetre, azt tudom, hogy egyre jobban az élete részévé válik az internet. Ezt erősíti meg, hogy 2014 végén a Magyar kormány ígéretet tett, 2018-ra minden háztartásban elérhetővé teszi a szélesszávú internet használatának lehetőségét. (Digitális Nemzeti Fejlesztési Program)

Igény biztosan van rá, mert a KSH (Központi Statisztikai Hivatal) 2016-os adataiból kiderül, hogy a magyar lakosság 78%-a rendszeresen internetezik. Nem vagyok jós, de úgy gondolom, hogy ebben a rohanó világban ez a szám csak növekedni fog. Egy másik KSH adatból úgy tűnik, a kormány végre betartja legalább egy ígéretét, mert jelenleg a magyar háztartások 75%-a rendelkezik szélessávú internet-hozzáféréssel. Szerintem, az internet használatának elterjedésével olyan dolgokat is ki fog próbálni, - ha még nem tette, amiket eddig csak fizikailag végzett. Ilyen a vásárlás is. Nem mondom, hogy tutti rendszeres vásárló lesz, de legalább egyszer el fog csábulni. A GKI Digital felmérése szerint a magyar internetezők 41%-a rendszeresen vásárol webshopon keresztül. Ez kb. 2.3 millió embert jelent ma. Hangsúlyozom, nem alkalmi, hanem rendszeres vásárlásokról van szó. A statisztikai adatokból jól kivehető, hogy fokozatosan bontja le az emberek és Ön körül a falat az idő, a társadalmi nyomás és az újdonság ereje.

Pár éve biztosan elképzelhetetlennek tartotta, de tény, hogy ma már szinte bármit meg lehet vásárolni online. Többek között ruházati termékeket is. Ezekről a termékekről aztán végképp azt gondolhatná, hogy nem célszerű és sok bajjal jár internetről rendelni. Ezt a beidegződést bizonyítja az egyéni kis felmérésem is az övekről. Pedig a számok ez alkalommal is megdöbbentőek. Az eNet kutató intézet 2012-ben az egyik leggyorsabban fejlődő termékcsoportok közé sorolta a ruházatitermékeket, értékesítés növekedés szempontjából. 2013-2014-ben már a TOP 5 alsó határát súrolta. 2015-ben pedig a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a lakásfelszerelés, a játék-ajándék mellett benne van a TOP 5-ben. Ezzel nincs vége! 2016-ban a Fekete Péntekkel kapcsolatosan szervezett akciókban, a ruházati- és játék-ajándék termékcsoportok voltak a legnépszerűbbek. Fej-fej mellett végeztek az első helyen, egészen pontosan 21-21%.

A magyarországi internetezők 41%-a rendszeresen vásárol online és TOP 5-ben a ruházat.
Ön ezt érti? Pont az a termékkör fejlődik rohamosan, amiről sokan állítják, hogy kockázatos online megvásárolni.

Ön ezt érti? Pont az a termékkör fejlődik rohamosan, amiről sokan állítják, hogy kockázatos online megvásárolni. Tévesek lennének az adatok? Nem hinném. Nálam okosabb és tőlem hitelesebb személyek állították össze a felméréseket. Szerintem valami változás történik, amiben Ön vagy benne van már most, vagy benne lesz előbb-utóbb. Látja! Különösebben meg sem kell magyaráznom, miért használtam korábban a “változás” szót.

...% elégedett a megrendelt övvel.

Ugye emlékszik még mi volt a TOP 3 kifogás az öv vásárlással szemben. A méret, az üzletben vásárlás és a rossz előítéletek. Akkor engedje meg, hogy vázoljam, még milyen válaszokat kaptam és 2013 óta miket tapasztaltam. Kis tesztem értékelhető válaszadóinak 16,90%-a már vásárolt interneten övet. Nem sok, de nem is elhanyagolható érték. Na, de nem erre szeretném terelni a figyelmét, hanem a következőkre. Jól figyeljen! A teszt szerint, akik már vásároltak webáruházból övet, azoknak a 73,33%-a nyilatkozta azt, hogy semmilyen problémájuk nem volt a csomag átvételét követően a termékkel. Méretproblémára csak 16,67%-ban hivatkoztak és 10%-nak akadt egyéb gondjuk. - Erős számok, ahhoz képest, hogy sokan nem mernek övet vásárolni előregyártott gondolatok miatt. Ön mit gondol?

A megkérdezettek 73,33%-ának nem volt gondja az internetről rendelt övvel.

Nincs még vége, kérem, figyeljen tovább! Az ÖvBolt évente több mint 1000 övet értékesít és... Tippeljen, mennyi a cserekérelmek és a visszaküldött (vásárlástól elállás) termékek százalékos aránya 2014 óta. Gondoljon egy-egy számra.

A vásárlók 2,36%-a kérte, hogy cseréljék ki nekik a megvásárolt övet. Ennek nagy része rossz méret miatt volt, de volt olyan is, aki azért kérte a cserét, mert nem tetszett az övcsat annak, akinek ajándékba vette. A másik szám, amire gondolnia kellett a 0,48%. Azaz 100 vásárlóból 0,5 küldi vissza a terméket, mert nem volt megelégedve vele. - Ezek az értékek tényleg aggodalomra adnak okot? Vagy itt egy másik adat az Árukereső portálról. Az ÖvBolt korábbi vásárlói 97,3%-ban elégedettek és bátran merik ajánlani ismerőseiknek az internetes áruházat. Ez is azt mutatja, hogy aggódni kell?

Lassan a cikk végéhez közeledek, úgyhogy gyorsan belezsúfolok még pár információt és nem untatom tovább. Ígérem, nem fejtem ki bőven a hozzájuk kapcsolódó véleményem. Önre hagyom, hogy megvitassa önmagával. Az ÖvBolt belső statisztikai adatai alapján az online öv vásárlás felőli érdeklődés 50,15%-kal nőtt 2014-től. A vásárlások száma 83,03%-kal ugrott meg. Az ÖvBolt nagyrészt férfi öveket értékesít, mégis a női látogatók száma nagyobb és a hölgyek 14,26%-kal több vásárlást bonyolítanak le. Egyértelműen arra lehet következtetni, hogy sok hölgy vásárol övet ajándékba: születésnapra, karácsonyra, ballagásra stb...

Összefoglalás

Nagyon örülök, hogy végig olvasta a cikket. Tudom, nem egy érdekfeszítő téma. Ennek ellenére igyekeztem részletes adatokkal szolgálni. A célom nem az volt, hogy bármire is rábeszéljem. Mindenki szabadon el tudja dönteni, hogy szokásainak és igényeinek megfelelően, hol akar vásárolni. Én csak szemléletbeli változást szeretnék elérni. Tudatosuljon Önben, hogy nem minden kockázatos, amit annak gondol. És, ha egyszer megtetszik Önnek egy öv az interneten, ne azért mondjon le róla, mert a sztereotípiákra hagyatkozik. Fogadjon meg egy jótanácsot. Online mindig tudatosan vásároljon és nem fogja megégetni magát.

Ha bármilyen észrevétele van a cikkel kapcsolatban vagy kiegészítő adattal rendelkezik, írja meg kommentben.

Tartalomhoz tartozó címkék: Érdekességek
Az oldal tetejére